fiskolja för familjen

Fiskolja

Fiskolja innehåller omega-3 syror som utvunnits från fisk och är en hälsosam olja. Fettsyrorna är livsviktiga för oss och vår kropp kan inte tillverka dem själv.

Fiskolja började säljas som kosttillskott på 1970-talet, och vidare på 1980-talet kom fiskoljekoncentrat.

Den är den svenska ingenjören Martin Ekenberg som uppfann fiskolja på slutet av 1800-talet då han identifierade en metod att raffinera fiskolja från strömming till maskinolja.

Via kosttillskott eller mat behöver vi se till att vi får i oss den rekommenderade dosen av fettsyrorna varje dag.

Vi kommer här ta upp vilka positiva effekter fiskolja har i vår kropp, problemen med att få i sig fiskolja via maten samt de få nackdelar som fiskoljan har.

Essentiella fettsyror i fiskolja

Tillverkarna utvinner fiskolja från fisk såsom makrill, lax, sill och sardiner. Tillverkarna kokar, pressar och centrifugerar fiskköttet för att kunna få fram fiskoljan.

I fiskoljan kan vi hitta syrorna eikosapentaensyra (EPA) och dokosahexaensyra (DHA). De här syrorna tillhör det som kallas essentiella fettsyror, alltså livsnödvändiga fettsyror som kroppen inte klarar sig utan och är båda två omega- 3 fettsyror från fisk.

DHA är den fettsyra som är vanligast i det centrala nervsystemet medan EPA finns i kroppens cellmembran där den har en betydande roll i cellfunktionen. De här två syrorna hjälper kroppen att själv skapa alfalinolsyra (ALA) som är en av de två essentiella fettsyrorna för människor.

Utöver DHA och EPA är det även vanligt att hitta gammalinolsyra (GLA) och omega- 9 i komplex tillsammans med fiskolja. GLA är en omega-6 fettsyra som hittas i majs och solrosor. Den är inte utvunnen från fisk utan är en vegetabilisk olja som hjälper till att hålla kolesterolnivån i blodet på en bra balans.

Omega-9 är inte heller utvunnet från fisk utan återfinns bland annat i oliver och avokado. Fettsyran hjälper kroppen att bibehålla en bra kolesterol balans samt en bra blodcirkulation.

Fiskoljans positiva påverkan på kroppen

Omega-3 fetter som återfinns i fiskolja har flera olika uppgifter i kroppen. Exempelvis behöver kroppen fettsyrorna för att kunna reparera och bygga nya celler.

De minskar blodets levringsförmåga vilket i sin tur leder till en minskad risk för blodproppar. Omega-3 påverkar också regleringen av blodtrycket, vårt immunförsvar och hur våra njurar fungerar.

Oljan har en antiinflammatorisk effekt vilket gör att den hjälper kroppen med allt från eksem till artrosbesvär men även hjärt- och kärlsjukdomar. Den har även en hjälpande effekt vid överbelastningsskador och depression.

Under en graviditet rekommenderar forskare att kvinnor ska äta fiskolja. Oljan hjälper till att utveckla fostrets syn, näthinna och hjärna under graviditeten.

Den hjälper även små barn att utvecklas och växa i rätt takt samt att den hjälper till att stärka barns nervsystem.

Nackdelar med fiskolja

En nackdel med fiskolja är att du som äter den kan uppleva uppstötningar med smak av fiskolja.

Det är inte farligt men kan kännas olustigt. Skulle du uppleva uppstötningar i samband med intag av fiskolja kan du välja att köpa en olja som har anti-repetitiv effekt.

Utöver det här kan fiskolja påverka mediciner som är receptbelagda vilket gör att det är enormt viktigt att alltid upplysa sin läkare om intag av fiskolja i form av kosttillskott.

Fiskolja kan nämligen ha en blodförtunnande effekt vilket kan påverka mediciner gällande blodförtunnande men även kolesterolsänkande mediciner kan bli påverkade.

Skulle du äta höga doser av fiskolja kan du även uppleva illamående och förändringar i avföringen.

Varför ska jag ta fiskolja i form av kosttillskott?

Den rekommenderade dosen omega-3 för en vuxen person är cirka 600-1000 milligram per dag.

Det här kan jämföras med att du äter ungefär två portioner fet fisk i veckan. Omega-3 fettsyror kan hittas i följande livsmedel:

  • Fet fisk. Exempelvis lax, sill och makrill.
  • Valnötter
  • En del alger

Problemet med att få i sig omega-3 via maten är att den största källan till de fettsyrorna kommer från fisk. Idag är våra sjöar och hav väldigt förorenade och så även fisken i den.

Det här gör att vi får i oss gifter som inte ska vara i kroppen genom att vi äter fisk och bör därför inte involvera fisk i vår kost alltför ofta.

Även odlade fisken ger oss problem. Den innehåller även den gifter samt att den idag innehåller lägre halter av omega-3 än den gjorde tidigare.

Tillverkarna fyller ut maten till den odlade fisken med växtbaserade ingredienser vilket är anledningen till att fisken innehåller mindre omega-3 idag.

Vanligtvis används fiskolja och fiskmjöl utvunnet från fisk som föda till den odlade fisken men eftersom målet är att öka fiskproduktionen är tillgången till det begränsad och ersätts därför med vegetabiliska råvaror istället.

Gifterna från fisken fastnar i våra kroppar vilket vi inte vill. Därför bör vi inte äta fisk alltför ofta i vår vardag.

Fiskolja som kosttillskott

Idag kan du på ett smidigt sätt få i dig fiskolja via kosttillskott. Fiskoljan i kosttillskotten är framtagna från fisk men har sedan gått igenom en rad processer för att bli så ren som möjligt från gifter och andra orenheter.

Genom att äta kosttillskott med fiskolja får du i dig det dagliga behovet utan att utsättas för gifterna i fisken.

Du kan välja mellan att ta kosttillskottet av fiskolja i kapslar vilket kan vara enkelt och smidigt eller som en flytande olja.

Det finns även olika hög koncentration av fiskolja i olika varumärken. Du behöver utgå ifrån det som passar dig och din livsstil bäst.

Att tänka på med fiskoljekapslar som kosttillskott

Om du väljer ett kosttillskott för fiskolja i form av kapslar finns det en del saker du bör ha i åtanke. Du bör förvara kapslarna i ett kylskåp, eller iallafall förvara dem svalt och ordentligt förslutna för att få en längre hållbarhet.

Kylda kapslar har även en mindre smak av just fisk vilket kan vara en fördel för vissa. För att förhindra att kapslarna härsknar ska de innehålla någon form av antioxidant. Vanligtvis använder tillverkarna sig av vitamin E.

Vad är skillnaden mellan fiskolja och omega-3?

Skillnaden mellan fiskolja och omega-3 är syrorna EPA och DHA som finns att hitta i fiskoljan.

Vegetabiliska oljor, alger och nötter innehåller även de omega-3. Kroppen kan själv omvandla omega-3 till EPA och DHA men i regel är det inte nog utan vi behöver hjälpa den på traven och få i oss de här fettsyrorna.

Fisken har redan omvandlat omega-3 till EPA och DHA vilket gör att fiskoljan är så bra för oss.

omega 3

Senaste artiklar